Aldrig ensam

Krokiga händer ska gripa tag om badkarskanten, och häva sig upp. Därför kan de aldrig ha duschdraperi. Det händer när han är hemma hos folk att han måste kontrollera. Dra åt sidan, kika in, så att inget gömmer sig där bakom. Men allt är som vanligt. Det stora badrumsskåpet i hörnet, handdukarna på sina krokar, vågen där under. Det finns inget att se. Ändå är det så tydligt, sedan spegelskåpet kom upp på väggen över handfatet är badrummet förändrat. Inte bara på ytan. Något har hänt, med hela stämningen i rummet. Han känner det så fort han kommer in.


Ett badrum med speglar där hon kan se sin svinrygg från alla håll. Ett foster, efterlängtat av några. En äkta man som är ständigt närvarande. Skräck kan uppstå i det mest vardagliga i en tillvaro där ondskan alltid ligger på lur. Men handlar det om ren ondska, eller föds den ur hjärnspöken som vi inte kan hejda? 

Aldrig ensam är en novellsamling bestående av tre noveller med inslag av skräck. Den utkom 2020 på Konsai förlag.

Konsai är ett förlag som ger ut fängslande böcker i tillgängligt format. Lätta att falla för, smidiga att bära med sig. Förlaget startades 2019 för att sänka tröskeln till läsning. Böckerna riktar sig till alla som söker goda berättelser, eller kanske ännu inte börjat leta. Vi trotsar tegelstenar och tror på mindre format som ger mer. Och vi vet att många vill läsa men har svårt att hitta tiden. Läs mer om Konsai förlag här.

”Lina Arvidsson presenterar i ”Aldrig ensam” (Konsai förlag) tre magnifika noveller vars genre kan benämnas diskbänksskräck. Trots att hemmet som bekant är en farlig plats är det få som lyckas skildra det normativa livsprojektets skräckinjagande konsekvenser som Arvidsson.

(…)

Allra mest lysande är Lina Arvidsson i ’Befruktan’, där huvudpersonen Siri… uppfattar graviditeten som en jävla svulst som växer i henne.”

Elina Pahnke, Sydsvenskan

”Lina Arvidsson använder språket som en skulptris. Hon knådar det, kommaterar och punkterar där det behövs, för att förmedla skräcken. Det blir skrämmande noveller.”

Bengt Eriksson, Smålandsposten

”Tre koncentrerade noveller där skräcken tar sig in i vardagen och skapar extra obehag genom att vägra avslöjas – är det vanföreställningar eller övernaturligt?”

Borås tidning

”Arvidsson tecknar sina figurer med djup psykologisk insikt. (…) Det är briljant skrivna och berättade noveller, mycket läsvärda. Helhetsbetyg: 5.”

BTJ