Lite go crazy över bokhandlarna

Jag är ute och shoppar julklappar och har precis insett att (med risk för viss spoiler) serieböcker just nu är svårslaget. Vem som helst som sällan eller aldrig läser kan ju läsa en seriebok. Och de som läser mycket kan pusta ut då och då med lite bilder till all text. 2011 känns ju onekligen som serieböckernas år, tycker jag, och jublar åt att smältdegeln dessutom verkar vara Malmö stad, där många av de största är verksamma, i direkt anknytning förstås till Kvarnby folkhögskola.

En entusiasm som inte verkar delas av bokhandlarna i stan. Här står deckare och presentböcker och skrattar som värsta Montazamin, som vanligt så att säga. Vad är det frågan om? Har seriehyllan utökats, för att visa detta uppsving och denna fantastiska utveckling av genre, till att numera inkludera mer politik än någonsin, mer pedagogisk undervisning än någonsin? Inte då. Här har vi samma Helge och Hergé som vanligt (Hergé förvisso klart försvarbar just nu som potentiell storsäljare).

Visst finns några av de böcker jag frågar efter. Visst påstår Hamreliustjejen att en bok bara råkar vara slutsåld just nu, alltså hänvisar till att ”vi faktiskt haft den tidigare, så efterblivna är vi faktiskt inte”. Men finns det några idolplakat över Liv Strömqvist, som med en utsåld föreställning torde vara den patriotiskt korrekta bokguden att återge just nu? Finns det blinkande lampor om att detta är staden som fött upp Karolina Bång och hennes fantastiska lesbiska cowboyserier? Reklameras det för att Nanna Johansson snart kommer att sitta här och signera, bli först till kvarn, du får även en lussebulle?

Nej.

Besviken får jag vända mig med hälften av inköpen till adlibris. Som vanligt.